Miten maksan terveys vaikuttaa yleiseen hyvinvointiin ja kuinka tukea sen toimintaa?


Hei ihana huhtikuu!

Kevättä kohti mennään huimaa vauhtia ja neljännes tästä vuodesta on nyt jo eletty! Minun vuoteni- projekti jatkuu edelleen. Välillä onnahdellen, mutta eteenpäin kuitenkin, vaikka sitten pienin askelin.


Innokkaana lukijana hain kirjastosta pari teosta pääsiäisen pyhinä luettavaksi, mutta hotkaisin ensimmäisen niistä jo viikolla iltalukemistona. Kirjoitan tähän blogijulkaisuuni tiivistetysti omia huomioitani maksan toiminnasta, sen parantamisesta sekä linkitän oivallukseni vaihdevuosioireisiini. Toivon mukaan saat tästä vinkkejä oman olosi parantamiseen!





Maksan tehtävät ja oma nykytilani



Maksa muuntaa ja poistaa myrkkyjä eli puhdistaa kehoamme sekä aineenvaihdunnan kuona-aineista että muista myrkyistä, joita kehoomme joutuu. Se varastoi energiaa ja myös säätelee verensokeritasoa varastoenergian avulla. Maksa tuottaa myös proteiineja ruoan aminohapoista. Näitä proteiineja käytetään elimistön käyttöön tulevissa entsyymeissä, välittäjäaineissa, vasta-aineissa ja hormoneissa.


Tämän työn maksa tekee niillä aineksilla, joita syöt ja juot. Joten maksan toiminnan kannalta ei ole ihan samantekevää, mitä suuhun eksyy.



Maksan pahoinvoinnista voivat kertoa mm seuraavat oireet:

- väsymys

- närästys

- ruoansulatusongelmat

- päänsärky

- veren sokeri- ja rasva-arvojen nousu

- iho-oireet

- liiallinen hikoilu tai palelu

- PMS- tai vaihdevuosioireet

- katkonainen uni


Oman kehon kuuntelu ja sen kertomaan reagoiminen voi auttaa ehkäisemään suuremmat ongelmat jo ennen niiden syntyä. Itselläni vaihdevuodet, vähentynyt liikunta ja huonot ruokailutottumukset ovat tuoneet mukanaan keskivartalolle asettuneen omenan. Tämä viskeraalinen rasva on maksalle se kaikista haitallisin ja rasva itsessään toimii myös kehon myrkkyvarastona. Tuon rasvan hallittu ja riittävän hidas poissulatus antaa maksalle mahdollisuuden tervehtyä ja toimia mahdollisimman hyvin jatkossa.


Maksa kiittää pienistäkin elämäntapojen muutoksista. Painonpudotus, turhien lääkkeiden välttäminen, ravinteikas ruoka, stressin vähentäminen ja suoliston mikrobikannan voimistaminen auttavat maksaa toimimaan paremmin.




Maksa ja kevät



Kiinalaisessa lääketieteessä kevät on maksan aikaa. Kevään koittaessa kehossa voi ilmetä erilaisia maksan oireita, jotka johtuvat puuelementin lisääntymisestä ja epätasapainosta. Kiinalaisessa lääketieteessä suositellaan ottamaan huomioon vuodenaikojen vaihtelut niin ravinnossa, pukeutumisessa kuin elämäntavassakin. Keväällä on esimerkiksi hyvä syödä kevyemmin kuin talvella ja syksyllä.


Oli jo aiemmin keskustellut akupunktiossa käydessäni vaihdevuosioireistani ja huonoista yöunistani. Uskon lisääntyneillä kuumilla aalloillani olevan kevään ja maksan kanssa tekemistä, joten päädyin tutkimaan asiaa lisää ja tekemään korjausliikkeitä arkeeni.


Muuten, mielenkiintoinen löydös lukiessani ja tutkiessani maksaa ja sen toimintaa oli, että kiinalaisessa lääketieteessä oleva kelloajattelu eri elinten sirkaadisesta aktiivisuudesta linkittyy itse huomaamiini vuorokautisiin tapahtumiin.


Kiinalaisen ajattelun mukaan alkuyö on maksan aikaa. Voisivatko heräämiseni tuolloin johtua maksan ylikuormituksesta?

Esimerkiksi yöllä klo 1 ja 3 välillä on kiinalaisen kelloajattelun mukaan veren ja tunteiden puhdistamisen aikaa. Jokainen joskus stressiä kokenut voinee vahvistaa, että tämä on stressaantuneen ihmisen yleisin heräämisaika yöllä. Myös erilaiset tulehdustilat elimistössä, liiallinen liikunta tai veren suuret myrkkymäärät, kuten alkoholi, saattavat herättää tuohon aikaan. Toisin sanoen: alkuyö on siis maksan aikaa. Voisivatko heräämiseni tuolloin johtua maksan ylikuormituksesta?






Maksalle myrkkyä ovat erilaiset kemikaalit


Perustehtävänsä lisäksi maksa ylikuormittuu yrittäessään poistaa ympäristömyrkkyjä verestä. Maksan tehtävää voit helpottaa valitsemalla puhdasta luomuruokaa, välttämällä turhia lääkkeitä ja turhaa kemikaalikuormaa.


Kokeile esimerkiksi hoitaa päänsärkyä ensin pienellä kävelyllä raittiissa ilmassa lääkkeen sijaan ja vaihda käyttämäsi päivittäiset ja viikoittaiset peseytymiseen ja ihonhoitoon tarkoitetut tuotteesi luonnollisiin. Samalla voit pohtia, kuinka montaa tuotetta itse asiassa tarvitset, vai voisiko yksi tuote korvata monta?


Kiinnitä myös huomiota käyttämiisi kodin ja tekstiilien puhdistustuotteisiin. Varsinkin vaatteiden pesu luonnollisimmilla menetelmillä on iso teko. Iho on suurin elimemme, ja sen kautta kulkeutuu paljon turhia kemikaaleja elimistöön. Mikäli ihoasi päivittäin peittävät vaatteet sisältävät pesuainejäämiä, mieti kuinka paljon niistä imeytyy kehoosi?


Yksittäinen maksaa ja luontoa eniten kuormittava aine on kuitenkin muovi.

Muovin puutteellinen kierrätys ja sen päätyminen luontoon palauttaa muovin takaisin käyttäjänsä elimistöön. Muovia löytyy maalta ja mereltä. Muovi ei koskaan maadu, mutta siitä liukenee kemikaaleja, jotka levittäytyvät kaikkialle. Näin niitä löytyy koko maapallolla elävien eläinten elimistöstä, myös ihmisestä.

Yksittäinen maksaa ja luontoa eniten kuormittava aine on kuitenkin muovi.

Se, paljonko elimistöstäsi löytyy bisfenoli A:ta (BPA, muovin kovetusaine) tai ftalaatteja (DEPH, pehmitysaine) riippuu siitä, kuinka suuri osa ruoastasi on peräisin tai seisoo säilykepurkeissa ja muovipakkauksissa.

Vaihtamalla muoviset säilytysrasiat lasisiin astioihin, voit helposti, ja tutkimusten mukaan myös nopeasti, alentaa omaa kemikaalikuormaasi.


Lasiset säilytysrasiat myös pitävät ruoan maun parempana ja raikkaampana pidempään.


Kauppaan ei kannata kuitenkaan suin päin rynniä uusimaan keittiön kulhokaapin sisältöä. Voit uusiokäyttää kotona olevia lasisia säilykepurkkeja tai keraamisia kulhoja. Kulhojen kanneksi käy esimerkiksi sopivan kokoinen lautanen, jolloin voit pinota kulhot päällekkäin jääkaappiin.


Muista myös kierrättää keittiöstä pois jättämäsi muoviastiat oikein. Ehkä niille löytyykin jatkoaikaa esimerkiksi lankojen, ompelutarvikkeiden tia muiden pikkutavaroiden säilytykseen? Suorakulmaiset muoviastiat ovat myös oivallisia lipaston laatikoiden tilanjakajia- näin laatikon sisältö pysyy mukavasti järjestyksessä!




Maksan elvytys ja vaihdevuodet



Mitä teen nyt toisin?


Vaihdevuosien talven kevättalven poissa ollut kuumotus on palannut. Voi kuinka jo toivoin, että olisin päässyt tästä hikipuuskien kanssa elämisestä!


Sain jo aiemmin akupunktiohoitajaltani suosituksen jättää kahvin pois. Voi, kuinka vaikealta se tuntuikaan! Kermakahvi- tuo päivieni sulostuttaja. Pelkkä ajatus siitä luopumisesta oli kuin olisi pitänyt luopua parhaasta ystävästäni. Pyörittelin ajatusta mielessäni, silti pystymättä päätöksentekoon. Kunnes eräs keskustelu äitini kanssa avasi silmäni: olin koko ajan miettinyt, millä korvaisin kahvin. Sopivaa korviketta ei vaan löytynyt, vaikka kuinka mietin. Kunnes oivalsin- ei minun tarvitse korvata sitä millään! Helpompi oli jättää se pois ja olla ilman, nyt nautin välillä kamomillateetä (hyvää myös hiukan jäähtyneenä!) sekä fenkolinsiemenisät hauduttamaani juomaa. Vaikka en kokenut olevani kofeiinikoukussa, sain kyllä toisena päivänä melkoisen päänsäryn. Onneksi se on jo takanapäin! Olen myös sallinut itselleni pari kertaa kupillisen kofeiinitonta kahvia, ihan vain herkkupalana. Nautinkin sen hartaudella ja nautiskellen!


Kermakahvi- tuo päivieni sulostuttaja! Pelkkä ajatus siitä luopumisesta oli kuin olisi pitänyt luopua parhaasta ystävästäni.


Tutkimusmatkani maksaan, sen toimintaan ja vaikutuksiin kehossa sekä keskustelu akupunktiohoitajani kanssa avasi silmäni huomaamaan oman ruokavalioni heikot kohdat ja puutteet. Marjoja olen syönyt aina, mutta kasvisten osuus on aivan liian pieni. Olen myös syönyt liian vähän ja liian harvoin. Ilmankos kroppa pitää kiinni siitä, mitä sillä vararavintona vyötäröllä on. Hiilihydraattien määrää olisi myös hyvä rajoittaa koskemaan vain marjoista, hedelmistä ja kasviksista saataviin ja jättää sokeri pois.




Päädyin rakentamaan ateriarytmiäni kiinalaisen lääketieteen mukaan enemmän aamupainotteiseksi ja valitsen aamiaiseksi lämpimän vaihtoehdon, esimerkiksi puuron tai munakkaan. Näin kroppa tietää heti aamusta, että ruokaa on tulossa- ei tarvitse kituuttaa! Opettelen myös lisäämään lautaselleni enemmän puhdasta ruokaa puolivalmisteiden ja teollisesti tuotettujen raaka-aineiden sijaan. Lautaselle lisää vihreitä kasviksia, vähemmän lihaa (varsinkin prosessoitua). Valitsemalla laadukkaita raaka-aineita kehoni saa tarvitsemansa materiaalin optimaaliseen toimintaan.


Kun vielä muistan välipalat, niin ollaan jo hyvällä muutoksen matkalla.


Kevään saapuessa tänne pohjoiseen on myös ihana ulkoilla enemmän ja nauttia alati lisääntyvästä valon määrästä.




Entä mitkä hyvät asiat säilytän arjessani?


Aamujoogahetket ovat tulleet jäädäkseen. Se virkeys, liikkuvuuden lisäys sekä jumien väheneminen on ollut aivan uskomatonta. Säännöllisesti teen kaksi hathajoogaharjoitusta viikossa, tiistai- ja torstaiaamuisin. Lisänä teenvaihtelevasti muita joogaharjoituksia ja meditaatioita oman mielen mukaan pitkin viikkoa.


Iltaisin usein venyttelen ennen nukkumaan menoa. Se rentouttaa ja unettaa mukavasti sekä poistaa nilverikko-kolotuksiani. Tiesitkö, että maksa liitetään kiinalaisessa lääketieteessä jänteisiin, joiden venyttely on keväällä suositeltavaa. Ymmärrettäväksi tämän tekee Puuelementin ominaisuudet, jotka ovat laajenevia ja kasvavia. Itse ajattelinkin että keväällä on hyvä venytellä kuin kasvava puu kohti aurinkoa.

Venyttely tuo lisää tilaa jänteisiin ja kalvoihin, jotka helposti kiristyvät stressin ja jännityksen vaikutuksesta. Näin venyttelyllä voidaan vaikuttaa suotuisasti myös maksan toimintaan, koska maksa hallinnoi kehon jänteitä ja kalvoja.



Olen jo aiemmin omien yliherkyyksieni takia karsinut ihonhoitotuotteitani minimiin.

Hiusten pesu onnistuu palashampoolla, kainaloon laitan luonnondeodoranttia, iholle puhdasta kasviöljyä ja sheavoita. Näin voin vähentää sekä muovin käyttöä että kemikaalikuormaani- silti luopumatta hyvästä hygieniasta ja nautinnollisista ihonhoidon hetkistä!


Hyvinvointiani tukemaan sekoitan myös eteerisiä öljyjä käytettäväksi sekä diffusoituna ilmaan, että laimennettuna öljyyn iholle levitettäväksi. Käytän näitä esimerkiksi hieronnassa sekä meditaatiohetkissä.



Ihanaa kevättä sinulle,

voi hyvin ja pidä itsestäsi huolta!



Janna




Lähteet:


Ruuti, Marja 2015. Terve maksa- avain hyvinvointiin. Porvoo: Mividata Oy

https://naturaid.net/fi-ajankohtaista.html

https://klassinenakupunktio.com/2015/07/23/kiinalainen-kello-osa-ii/

http://keltainenkeisari.blogspot.com/2019/03/kevatta-rinnassa.html